پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

نشست هم‌اندیشی با موضوع «نقش تولید دانش‌بنیان در امنیت غذایی»

يک شنبه ، 01 آبان 1401

نشست

همزمان با روز جهانی غذا، نشست هم‌اندیشی «نقش تولید دانش‌بنیان در امنیت غذایی» به همت چهار مرکز دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی و موسسه علوم و صنایع غذایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، شادی بلوریان با بیان این مطلب افزود: تأمین «امنیت ملی»، در زمره اصلی ترین اهداف کلان حاکمیت‌های سیاسی در جهان محسوب می شود که دارای ابعاد مختلفی از جمله «امنیت غذایی» است.

مدیر گروه پژوهشی افزودنی‌های غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: تاریخ روابط بین کشورها نشان می‌دهد که کشورهای قدرتمند در بیشتر موارد از سلاح مواد غذایی به مثابه حربه‌ای سیاسی و برای ایجاد فشار هر چه بیشتر علیه کشورهای دیگر استفاده کرده و می­‌کنند. از آنجا که ناامنی غذایی بر وضعیت فیزیکی، اجتماعی و روانی جوامع اثرگذار است، امنیت غذا و تغذیه فراتر از تأمین غذا بوده و به نوعی تضمین کننده سلامت جامعه نیز است.

وی اظهار کرد: با عنایت به نامگذاری سال 1401 با عنوان "تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین" و همچنین رونق نوآوری ماموریت گرا، زیست بوم صنایع غذایی کشور نیاز به طراحی و معماری جدیدی دارد تا با توجه به زیرساخت ها و بسترهای موجود به ویژه در استان بتوانیم زنجیره تبدیل علم به فناوری و فناوری به نوآوری و نوآوری به محصول را کامل کنیم.  

وی ادامه داد: در این رویداد که با حضور جمعی از شخصیت­های علمی و اجرایی ملی و استانی برگزار می شود، چالش­ها و راهکارهای ارتقاء امنیت غذایی از دیدگاه فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری استان و کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. الگوی مصرف ایمنی و امنیت غذایی، تولید دانش بنیان غذا، نقش پژوهش در زنجیره تامین مواد اولیه صنایع غذایی و کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری از جمله محورهای این نشست تخصصی است.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما همیشه از موازی‌کاری در حوزه فناوری و نوآوری رنج می‌بریم، این حرکت جمعی به منظور ایجاد همگرایی در فعالیت‌های دانش بنیان شمال شرق کشور در حوزه صنایع غذایی در نظر گرفته می‌شود. خوشبختانه با توجه به این که استان خراسان‌رضوی یکی از قطب‌های صنایع غذایی کشور است، همگرایی در استان وجود دارد و شاهد به حداقل رسیدن این موازی کاری‌ها هستیم و امیدواریم در سال‌های آینده به حالت بهینه‌تری به لحاظ حذف موازی کاری و همچنین ارتقای همگرایی برسیم و با ارائه راهکارهای موثر، نقاط امیدبخشی برای ایجاد تحول در صنعت غذا تصویر گردد.