پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

مدیرگروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی خبر داد: تولید آردهای فراوری‏ شده کینوا در این گروه

سه شنبه ، 18 مهر 1402

مدیرگروه

مدیرگروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی گفت: گیاه کینوا با نام علمی یکه شبه غله است که می‌تواند نقش مهمی در امنیت غذایی در سراسر جهان ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر معصومه مهربان افزود: کینوا می‌تواند در کمک به امنیت غذایی، تغذیه و ریشه کنی فقر نقش موثری داشته باشد.

وی با شاره به اینکه کینوا یکی از معدود گیاهانی است که در خاک با شوری بالا رشد می کند، ادامه داد: امروزه، کینوا به دلیل محتوای پروتئین و طیف اسیدهای آمینه متعادل با محتوای بالای لیزین و متیونین شناخته شده است. مقدار قابل توجهی فیبر و مواد معدنی مانند کلسیم و آهن دارد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول است، به همین دلیل می‌تواند اثرات مفیدی بر مصرف کنندگان گروه‌های پرخطر مانند کودکان، افراد مسن، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، کم خونی، دیابت، چاقی و افراد سیلیاکی داشته باشد.

مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: یکی از فعالیت‏های پژوهشی که این گروه در سال‏‌های اخیر بر آن تمرکز داشته است، توسعه صنایع تبدیلی کینوا می‌‏باشد، تولید آردهای فراوری‏ شده کینوا از طرح‏‌های در حال اجرای گروه می‏‏‌‍باشد.

وی عنوان کرد: با فراوری‏ اصولی دانه‏ غلات و شبه غلات می‏توان ارزش تغذیه‌‏ای آنها‏ را افزایش داد و دامنه کاربردشان را وسعت بخشید. از جمله این روش‌‏های فراوری می‌‏توان به فرایند مالت‏سازی، برشته کردن و اکستروژن اشاره نمود.

وی تصریح کرد: از مزایای آرد مالت در مقایسه با دانه اولیه در فرمولاسیون فراورده‌‏های نانوایی می‏توان به افزایش ارزش تغذیه‌‏ای، کاهش میزان اسید فیتیک، افزایش جذب مواد معدنی، بهبود خواص رئولوژیکی خمیر، افزایش حجم، کاهش سفتی بافت و به تأخیر انداختن فرایند بیاتی فراورده‌‏های نانوایی اشاره نمود.

وی خاطرنشان کرد: عمده کاربرد کینوای فراوری شده در فراورده‏‌‌های صنایع پخت است و می‏توان از آن‏ها به عنوان مکمل تغذیه‏‌ای و غنی‏سازی، بهبوددهنده یا جایگزین بخشی از آرد گندم استفاده نمود.