پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

ارسال ۶۰ نیاز فناورانه در حوزه مواد غذایی برای رویداد ملی فبین‌فود

دوشنبه ، 23 بهمن 1402

ارسال

دبیر رویداد ملی فبین‌فود گفت: باتوجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده، تاکنون حدود ۶۰ نیاز فناورانه و مسئله از سمت کارخانجات صنایع غذایی برای رویداد فبین‌فود ارسال شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی به نقل از خبرگزاری ایسنا، شادی بلوریان اظهار کرد: اولین رویداد ملی فبین‌فود با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با حضور صاحب‌نظران و متولیان ملی صنعت غذا، به‌منظور هم‌رسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه‌ صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع (فب لب) در تاریخ دوم اسفند ماه ۱۴۰۲در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. تاکنون به منظور تبیین جایگاه آزمایشگاه‌های ساخت سریع در ارتقاء نوآوری در صنعت غذای کشور، نشست‌های تخصصی در قالب پیش‌رویدادهای مختلف برگزار شده است.  

وی افزود: هدف اصلی ما از برگزاری رویداد فبین‌فود این است که با مساعدت و همراهی حاکمیت دیوار بی‌اعتمادی بین مراکز علمی و صنعت شکسته شود. یکی از چالش‌های جدی در اکوسیستم نوآوری، تسهیل فرایند نوآوری و به عبارتی آسان و ارزان کردن نوآوری‌هاست. تمامی فعالان زیست‌بوم نوآوری باید به این باور برسند که تبدیل ایده به نوآوری نیاز روز جامعه ماست. در چنین فضایی است که می‌توان انتظار داشت نوآور و فناور بیش از آنکه به دستاوردهای خود فکر کند، به تاثیرگذاری دستاوردهای‌شان در زندگی مردم توجه داشته باشد.

دبیر رویداد ملی فوبین‌فود ادامه داد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و دغدغه‌مند در مسائل کلان کشور، طراحی سازوکار و گسترش زیرساخت‌های توسعه فناوری با رویکرد ارتقا توان فناوری و نوآوری ملی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. در این راستا آزمایشگاه‌های ساخت سریع (فب‌لب) از جمله زیرساخت‌هایی است که در حرکت اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نقشی راهبردی دارد.

بلوریان تاکید کرد: دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی چشمه‌های جوشان فناوری هستند که همگرایی  بین آنها، رودخانه فناوری را تشکیل می‌دهد که فناور و نخبه را به اقیانوس صنعت و جامعه متصل می‌کند. فب‌لب تخصصی جهاد دانشگاهی بستری برای حرکت این رودخانه است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی از برگزاری این رویداد هم‌افزایی بازیگران و نقش‌آفرینان اکوسیستم نوآوری در کنار یکدیگر است، گفت: آزمایشگاه ساخت سریع بر مبنای سه محور ساخت و تولید نمونه‌های اولیه، ارائه خدمات تخصصی و کنترل کیفی و همچنین آموزش که منتورینگ فنی و تخصصی را شامل شود، خواهد بود. این آزمایشگاه کمک می‌کند که هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه کارخانجات صنایع غذایی کاهش یابد و نوآوری در صنایع آسان و ارزان شود.   

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم فناوری و مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: باتوجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده، تاکنون حدود ۶۰ نیاز فناورانه و مسئله از سمت کارخانجات صنایع غذایی برای رویداد فبین‌فود ارسال شده که این نیازها پس از ارزیابی و غربالگری اولیه، در سایت و درگاه‌های مرتبط با رویداد  اطلاع‌رسانی شده است.

برگزاری نشستی با حضور فعالان اقتصادی و اعضای زیست‌بوم نوآوری

بلوریان عنوان کرد: اولین پیش‌رویداد فبین‌فود چندی پیش به صورت حضوری و مجازی با عنوان شناسایی نیازهای فناورانه صنایع غذایی با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و اجرایی و فعالین صنایع غذایی کشور برگزار شد و در آن چالش‌های توسعه فناوری در صنعت غذا از دیدگاه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. دومین پیش‌رویداد با همکاری کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در تاریخ چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ در اتاق بازرگانی از ساعت ۱۶ الی ۱۹ با حضور فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری برگزار خواهد شد.  

وی در خصوص برنامه‌های دومین پیش‌رویداد اظهار کرد: در این پیش‌رویداد علاوه بر تبیین جایگاه و اهمیت فب‌لب‌های تخصصی در توسعه نوآوری و اهداف و برنامه‌های رویداد ملی فبین‌فود، در خصوص اعتبار مالیاتی و اینکه شرکت‌ها می‌توانند از توان مالیاتی خود برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات تحقیقاتی استفاده کنند، توضیح داده خواهد شد. 

در پایان بلوریان از تمامی موسسات، دانشگاه‌ها و صنایع غذایی کشور  برای شرکت در این رویداد ملی و ارائه نیازها و ایده‌های فناورانه خود دعوت کرد.