پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

اقتصاد دانش‌بنیان جز با تعامل صنعت و دانشگاه محقق نمی‌شود

دوشنبه ، 23 بهمن 1402

اقتصاد

رئیس رویداد ملی فبین فود گفت: ایجاد یک کسب و کار و پایدار نگه داشتن آن یکی از دشوارترین کارها است و ما در آزمایشگاه‌های ساخت سریع بنا داریم تا این دشواری را برای تولیدکنندگان و پژوهشگران کاهش دهیم چرا که اقتصاد دانش بنیان از مسیری جز با هم بودن دانشگاهیان و بخش خصوصی میسر نمی‌شود.

دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد در دومین پیش‌رویداد فبین فود که با هدف شناسایی نیازهای فناورانه و تبیین سیاست‌های حمایتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های استان خراسان رضوی در حوزه صنایع غذایی، اظهار کرد: این ظرفیت‌ها و همچنین وجود بارگاه مطهر امام رضا(ع) به شهر مشهد جایگاه ویژه‌ای بخشیده است به همین دلیل فب‌لب‌های تخصصی صنایع غذایی را در جهاددانشگاهی خراسان رضوی راه اندازی کردیم.

حق‌جوی جوانمرد درخصوص کارکردهای فب‌لب(آزمایشگاه‌های ساخت سریع) بیان کرد: ما برای اینکه یک بستر مناسب، آسان و ارزان برای تحقیق و توسعه در کشور ایجاد کنیم تصمیم به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ساخت سریع در حوزه صنایع غذایی گرفتیم.

رئیس رویداد ملی فبین‌فود به حضور دانشگاهیان و بخش خصوصی در کنار یکدیگر در این جلسه اشاره کرد و گفت: باید به این با هم بودن و در کنار هم نشستن امیدوار و دلگرم باشیم چراکه اقتصاد دانش بنیان از مسیر دیگری جز با هم بودن دانشگاهیان و بخش خصوصی میسر نمی‌شود.

وی حل مساله به روش ارزان، خلاقانه و تکرارپذیر را یک ضرورت در اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: ایجاد یک کسب و کار و پایدار نگه داشتن آن یکی از دشوارترین کارها است و ما در فب‌لب‌ها بنا داریم تا این دشواری را برای محققان، تولیدکنندگان و پژوهشگران کاهش دهیم.