پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

توسعه صنایع غذایی تبدیلی، راهی میانبر برای خروج رکود از کشور است

دوشنبه ، 23 بهمن 1402

توسعه

فرشته حسینی، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در دومین پیش‌رویداد فبین فود که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد  ضمن تاکید بر اهمیت صنایع غذایی و تبدیلی در اقتصاد و امنیت کشور اظهار کرد: صنعت غذا یکی از صنایع مولد و راهبردی در کشور ما است و روند رو به رشد صنعت غذا در اقتصاد جهانی و نقش کلیدی آن در سلامت جامعه، امنیت و استقلال کشور گواهی بر این موضوع است.

توسعه صنایع غذایی تبدیلی، راهی میانبر برای خروج رکود از کشور است

وی بیان کرد: پس از نفت و صنایع پتروشیمی، صنعت غذا از لحاظ تولید ناخالص داخلی، پیشتاز است. طبق آمار سال 1401 بیش از 5 هزار میلیون دلار صادرات حوزه مواد غذایی داشته‌ایم که نشان دهنده اهمیت اقتصادی این صنعت است. همچنین طبق اطلاعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیشترین امکان فرصت شغلی کشور در صنعت غذا و صنایع شیمیایی است. بنابراین از بعد اشتغال‎‌زایی، توسعه صنایع غذایی تبدیلی می‎تواند راهی میانبر برای خروج رکود در کشور باشد.  

حسینی با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی بیان کرد: در بسیاری از کشورها امنیت غذایی بیشتر به سمت حاکمیت غذایی پیش رفته است. به این معنا که وقوع بحران‌هایی همچون کرونا موجب شد تا این سیاست  در دستور کار قرار گیرد که لزوما تأمین محصولات غذایی به تنهایی کافی نیست و باید تأمین این کالاها در داخل مرزهای کشور محقق شود تا در شرایطی که بحرانی ایجاد می‌شود نیاز اولیه مردم با خللی مواجه نشود.  

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه صنعت غذا همچنان با چالش‌های اساسی در کشور ما روبه‌رو است، تصریح کرد: با وجود نقاط قوتی که در این حوزه داریم اما همچنان صنعت غذا در تامین بسیاری از مواد اولیه وابستگی زیادی به واردات دارد.

وی ضایعات بالا و محدودیت منابع را ازدیگر چالش‌های این صنعت برشمرد و گفت: امروز نیاز به توسعه فناوری به منظور ایجاد منابع جایگزین در صنعت غذا داریم.  

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی درخصوص ظرفیت‌های برگزاری رویداد فبین فود اظهار کرد: ما با برگزاری این رویداد به دنبال افزایش تاب‌آوری صنعت غذا، خوداتکایی و داخلی‌سازی محصولات هستیم و آزمایشگاه‌های ساخت سریع با تولید نمونه اولیه می‌توانند به عنوان یک زیرساخت به توسعه نوآوری کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه آزمایشگاه ساخت سریع مواد غذایی مبتنی بر سه رویکرد است، ادامه داد: رویکرد نخست آموزش جهت توانمندسازی نیروهای انسانی و متورینگ تخصصی، رویکرد دوم ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و سوم رویکرد نوآورانه است.

حسینی با اشاره به ارکان آزمایشگاه ساخت سریع بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که نقش حاکمیتی در این آزمایشگاه ساخت سریع دارد، با حمایت مالی و تسهیلاتی که انجام می‌دهد، جریان ساز این عرصه است و پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی زیرساخت فنی اجرایی خود را در اختیار این جریان قرار داده است.

وی تاکید کرد: آزمایشگاه ساخت سریع صنایع غذایی قرار است با شرکای کلیدی که از حوزه صنعت، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به ما ملحق می‌شوند، به مدلی جامع برای پوشش نیازهای صنعت غذا تبدیل شود.


نخستین رویداد ملی «فبین‌فود» به منظور هم‌افزایی و مشارکت نقش‌آفرینان زیست بوم دانش و نوآوری در صنعت غذای کشور، با عنوان «هم‌رسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع (فب‌لب)» به همت پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی و مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری 2 الی 3 اسفند ماه 1402 در مشهد برگزار خواهد شد. این رویداد با حضور صاحب‌نظران و متولیان ملی و استانی صنعت غذا فرصتی مناسب جهت معرفی نیازها و ایده‌های نوآورانه است.